Flådestyrings mange muligheder

Både små og store erhvervsdrivende har efterhånden fået øjnene op for de mange muligheder, der er ved flådestyring.  GPS-teknologien har gjort utroligt store fremskridt i det seneste årti, og derfor er det også blevet naturligt at teknologien er blevet en naturlig del af mange erhverv. Faktisk er GPS-teknologien blevet så almindelig, at det har omstruktureret den måde mange virksomheder arbejdsgang er. Denne fantastiske GPS-teknologi bliver kaldt flådestyring.

Den største styrke ved flådestyring, er at flådestyring kan anvendes ved et vælg af forskellige virksomheder. En virksomheds størrelse påvirker ikke, om en virksomhed kan anvende flådestyring. Dette skyldes, at flådestyring er let at tilpasse og samtidig ikke er videre omkostningsfyldt at implementer i et begrænset omfang.
Selvfølgelig er noget af det, der gør flådestyring mest genialt, at det imødekommer et behov som mange virksomheder, når det gælder administration. Endvidere kan flådestyring også gøre en virksomhed i stand til at tilbyde sine kunder en bedre service, hvilket i det lange løb vil give en bedre kundetilfredshed. Internettet har i dag gjort det ekstremt let for forbrugere at dele deres erfaringer med diverse forskellige virksomheder. Dette betyder også, at en dårlig anmeldelse kan blive spredt ud til en stor gruppe af potentielle kunder og ødelægge mange forretningsmuligheder. Som virksomhed skal man nemlig huske på, at det kan kræve mange gode anmeldelser før en kunde er overbevist om at bruge en virksomhed, men kun én dårlig anmeldelse før kunden opgiver tanken om at anvende virksomheden.

For både den lille og store virksomhed, er det utroligt vigtigt at have styr på medarbejderne. Dette virker måske umiddelbart lettere for den mindre virksomhed, men selv her kan man ikke være fuldstændig sikker. Problematikken er, at selvom man bruger tid på at snakke med medarbejderne, så kan man ikke være sikker på, at medarbejderne maler det sande billede. Der er selvfølgelig en mulighed for at medarbejderne selv lyver – for eksempel om at de eventuelt ikke altid overholder fartgrænsen og lignende. Selvfølgelig kan det også være for negativt at antage, at man ikke kan stole på sine medarbejdere. Problemet er også, at man ikke kan være sikker på, at medarbejderne selv er klar over eventuelle fartovertrædelser, som de begår.

Flådestyring kan ligeledes også være et effektivt værktøj i forhold til effektivisering. Det kan for eksempel være svært at finde den hurtigste rute imellem to punkter. Med flådestyring er det nemt at måle, hvor lang tid det tager at køre forskellige ruter og planlægge, så man altid vælger den hurtigste rute. Dette bliver ikke gjort væsentlige nemmere af de data, som kontoret modtager fra flådestyringsapparatet.

Endeligt er der det utroligt store fokuspunkt, der hedder kundeservice. I virksomheder, hvor der er tæt kontakt mellem medarbejdere og kunder hænder det desværre også fra tid til anden, at der opstår uenigheder. De kan desværre ofte ende med konflikter, hvor der er kundens ord imod medarbejderens. Når mange virksomheder følger den gamle regel ”kunden har altid ret”, så betyder det desværre også ofte, at medarbejderen oftest vil få skylden – også selvom det er kunden, der tager fejl. Et eksempel kan blandt andet være en mindre håndværkervirksomhed. Her bruger håndværkeren et vist stykke tid ved kunden. Dette noterer håndværkeren selv og der bliver lavet en faktura, der bliver sendt til kunden. Denne faktura er beregnet ud fra den timeløn som håndværkeren skal have. Uheldigvis opstår der af og til uenigheder, hvor kunden mener, at der ikke er blevet brugt nær så meget tid, som håndværkeren selv noterede. Denne misforståelse kan opstå af forskellige grunde. Det er yderst sjældent at kunden bevidst ønsker at snyde, men der kan opstå situationer, hvor kunden ganske enkelt husker forkert.

Med flådestyring fjerner man ansvaret fra den enkelte håndværker, der ikke længere selv skal notere, hvor lang tid han bruger hos kunden. I stedet bliver det noteret med flådestyringen, der sender dens data direkte til kontoret. På den måde kan man se præcis, hvornår håndværkeren ankom hos kunden, og hvornår han tog af sted igen.  Dermed behøver håndværkeren aldrig igen bekymre sig om at blive anklaget for at fuske med hans timer. Han har nemlig et konkret bevis på, hvor lang tid han har brugt hos kunden. Dermed undgår virksomheden også, at gøre kunder vrede, ved at tvinge dem til at betale mere, end hvad de selv mener at de skylder. På samme måde kan man også undgå det modsatte – nemlig at måtte opgive betaling på arbejde, der er blevet udført.

I store servicevirksomheder har der i de seneste år også været en uheldig fokus på medarbejdere, der fuskede med deres arbejdsindsats. Det er især i medierne, at der har været debat, fordi det kom frem, at mange hjemmeplejere valgte at ordne private ærinder i deres arbejdstid på bekostning af dem, der skulle bruge plejen. Dette skabte en ny fokus på området, og det er desværre ikke kun indenfor hjemmeplejen, at denne tendens har gjort sig gældende. Det er heldigvis blevet besværligere at fuske på denne måde efter at flådestyring er blevet en del af hverdagen i mange virksomheder. Umiddelbart kan dette selvfølgelig blive opfattet som en mistænkeliggørelse af alle medarbejdere – inklusiv dem, der er pligtopfyldende og ikke kunne drømme om at snyde. Alligevel skal flådestyringen nærmere ses som en garanti for kunderne om, at de ikke blive snydt. Samtidig er det også et sikkerhedsnet for de dygtige medarbejdere, der ved at de aldrig falskt kan blive anklaget for sjusk eftersom, at de har beviser på, at de er der hvor de skal være.
Dette er blot nogen af de mange muligheder og fordele, der er, når en virksomhed vælger at gøre flådestyring til en del af virksomhedens arbejdspraksis. Det er ikke en mistænkeliggørelse af kunder eller medarbejdere, eller et værktøj så chefen kan overvåge dem, men derimod en sikkerhed på, at ingen bliver snydt eller oplever falske anklager. Kort sagt vil flådestyringen kun være en fordel for kunderne og de pligtopfyldende medarbejdere. Læs meget mere inde på http://www.safetrack.dk/safefleet/bedre-overblik-med-gps-sporing/ omkring GPS sporing og flådestyring.